Sports events socially responsible as the engine for local development

Juan-Antonio Sánchez-Sáez, Francisco Segado-Segado, Alberto Vidal

Abstract


Events of a local nature could cause a great impact in the communities that host them. They could be a catalyst for the promotion of municipalities, energizing the socio-economic fabric. The objective of this investigation was to know what the perception of the residents was regarding the social responsibility (PRRS) used in La Ruta de las Fortalezas (LRF) as a means of local development. The method of data collection was the personal survey in the city of Cartagena (n=516). The actions implemented in LRF are considered by the residents as socially responsible and they are linked to local development actions. The PRRS, of the residents, can be used as a powerful instrument for structuring local communities and as a link between municipal policy and citizens. Actions related to a “Sustainable Sports Activity”, to "Social Cohesion" and "Wellbeing" are some examples which, by integrating into the planning of the event, can lead to making it socially responsible

Keywords


Corporate social responsibility; stakeholders; sporting events; local development

Full Text:

PDF (Español)

References


Aaker, D. A., & Day, G. S. (1989). Investigación de mercados. México D. C., México: McGraw-Hill.

Aguado, S. (2015). Evaluación de los eventos deportivos. Percepción de los espectadores y los residentes sobre el Open de tenis de Valencia (Tesis doctoral, Universitat de València, Valencia, España). Recuperado de http://roderic.uv.es/handle/10550/54415

Alemán, A. A. (2018). Desarrollo territorial y desarrollo endógeno. Revista Economía y Desarrollo, 141(1), 113-124.

Alonso-Dos Santos, M., Calabuig, F., Montoro, F., & Valantine, I. (2017). Influencia de la RSC en la transmisión de imagen en el patrocinio turístico deportivo. Revista Iberoamericana de Psicología del ejercicio y el deporte, 12(1), 23-31.

Añó, V. Calabuig, F. Ayora, D., Parra, D., & Duclos, D. (2014). Percepción social de la importancia, el impacto y los beneficios esperados de la celebración de los Juegos Mediterráneos de Tarragona en 2017. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 33-40.

Añó, V., Calabuig, F., & Parra, D. (2012). Impacto social de un gran evento deportivo: El Gran Premio de Europa de Fórmula 1. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(19), 53-65. doi: doi.org/10.12800/ccd.v7i19.23

Babiak, K., & Wolfe, R. (2006). More than just a game? Corporate social responsibility and Super Bowl XL. Sport Marketing Quarterly, 15(4), 214-222.

Balduck, A-L., Maes, M., & Buelens, M. (2011). The social impact of the Tour de France: Comparisons of residents' pre- and post-event perceptions. European Sport Management Quarterly, 11(2), 91-113. doi: 10.1080/16184742.2011.559134

Calabuig, F., & Crespo, J. (2009). Uso método Delphi para la elaboración de una medida de calidad percibida de los espectadores de eventos deportivos. Retos. Nuevas Tendencias en la Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 21-25.

Calabuig, F., Mundina, J., & Crespo, J. (2010). Eventqual: una medida de la calidad percibida por los espectadores de eventos deportivos. Retos. Nuevas Tendencias en la Educación Física, Deporte y Recreación, 18, 66-70.

Calabuig, F., Parra, D., Añó, V., & Ayora, D. (2014). Análisis de la percepción de los residentes sobre el impacto cultural y deportivo de un Gran Premio de Fórmula 1. Movimento, 20(1), 261-280.

Cardeira, I., & Nunes, P. (2012). Os eventos desportivos como plataforma entre o desporto e o desenvolvimento humano. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, 2(suplemento), 56–63.

Chen, S. C. (2011). Residents’ perceptions of the impact of major annual tourism events in Macao: Cluster analysis. Journal of Convention & Event Tourism, 12, 106 – 128. doi: 10.1080/15470148.2011.569877

Cheng, E., & Jarvis, N. (2010). Residents' perception of the social-cultural impacts of the 2008 Formula 1 Singtel Singapore Grand Prix. Event Management, 14(2), 91-106.doi: doi.org/10.3727/152599510X12766070300849

Churchill, G. A. (2003). Investigación de mercados. México D. C., México: International Thomson Editores, S. A.

Davies, L. E. (2002). Sport in the city: Measuring economic significance at the local level. European Sport Management Quarterly, 2(2), 83-112. doi: doi.org/10.1080/16184740208721915

Desbordes, M., & Falgoux, J. (2006). Gestión y organización de un evento deportivo. Barcelona: Inde.

Djaballah, M., Hautbois, C., & Desbordes, M. (2015). Non-mega sporting events' social impacts: A sense making approach of local governments' perceptions and strategies. European Sport Management Quarterly, 1-29. doi: 10.1080/16184742.2014.1000353

Duclos, D. (2012). Impacto social del Gran Premio de Europa de Fórmula Uno entre los residentes del municipio de Valencia (Tesis doctoral). Universitat de València, Valencia, España.

Fredline, E. (2005). Host and guest relations and sport tourism. Sport in Society, 8(2), 263-279. doi: 10.1080/17430430500087328

Getz, D., & McConnell, A. (2011). Serious sport tourism and event travel careers. Journal of Sport Management, 25(4), 326-338. doi: http://dx.doi.org/10.1123/jsm.25.4.326

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1999). Análisis multivariante (Vol. 491). Madrid: Prentice Hall

Hallmann, K., & Breuer, C. (2010). Images of rural destinations hosting small-scale sport events. International Journal of Event and Festival Management, 2(3), 218-244.doi: 10.1108/17582951111170290

Hassanien, A., & Dale, C. (2011). Toward a typology of events venues. International Journal of Event and Festival Management, 2(2), 106-116.doi: 10.1108/17582951111136540.

Juárez, G. (2013). Revisión del concepto de desarrollo local desde una perspectiva territorial. Líder: revista labor interdisciplinaria de desarrollo regional, 23, 9-28.

Kaplanidou, K., Karadakis, K., Gibson, H., Thapa, B., Walker, M. Geldenhuys, & Coetzee, W. (2013). Quality of life, event impacts, and mega event support among South African residents before and after the 2010 FIFA World Cup. Journal of Travel Research, XX(X), 1-15. doi: 10.1177/0047287513478501

Kim, H. J., Gursoy, D., & Lee, S.-B. (2006). The impact of the 2002 World Cup on South Korea: Comparisons of pre- and post-games. Tourism Management 27, 86–96. doi: 10.1016/j.tourman.2004.07.010

Kim, S. S., & Petrick, J. F. (2005). Residents’ perceptions on impacts of the FIFA 2002 World Cup: The case of Seoul as a host city. Tourism Management, 26, 25–38. doi: 10.1016/j.tourman.2003.09.013

Kim, W., & Walker, M. (2012). Measuring the social impacts associated with Super Bowl XLIII: Preliminary development of a psychic income scale. Sport Management Review, 15, 91-108. doi: 10.1016/j.smr.2011.05.007

Kim, W., Jun, H. M., Walker, M., & Drane, D. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation. Tourism Management, 48, 21–32. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2014.10.015

Llopis, M. P., & Gil, I. (2011). Un gran evento deportivo: Perspectiva de los residentes de la ciudad de acogida. Gran Tour: Revista de Investigaciones Turísticas, 4, 32 -61.

Lorde, T., Greenidge, D., & Devonish, D. (2011). Local residents’ perceptions of the impacts of the ICC Cricket World Cup 2007 on Barbados: Comparisons of pre- and post-games. Tourism Management, 32, 349-356. doi: 10.1016/j.tourman.2010.03.004

Lyu, S. O., & Han, J. H. (2017). Assessing preferences for mega sports event travel products: a choice experimental approach. Current Issues in Tourism, 20(7), 740-758.

Ma, S., Ma, S., Wu, J., & Rotherham, I. D. (2013). Host residents' perception changes on major sport events. European Sport Management Quarterly, 13(5), 511-536. doi: 10.1080/16184742.2013.838980

Márquez, D. (2002). Nuevos horizontes en el desarrollo rural (Vol. 3). España: Ediciones AKAL.

Méndez, B., Sánchez, P., & Barajas, Á. (2012). Impacto de eventos deportivos: El caso del campeonato de España de natación Pontevedra 2011. International Journal of Sports Law & Management, 18, 72-91.

Ntloko, N. J. & Swart, K. (2008). Sport tourism event impacts on the host community: A case study of Red Bull Big Wave Africa. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 30(2), 79-93.

Ntloko, N., J., & Swart, K. (2008). Sport tourism event impacts on the host community: A case study of Red Bull Big Wave Africa. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 30(2), 79-93.

Parra, D., Aguado-Berenguer, S., & Núñez-Pomar, J. (2015). Los costes de la celebración de un evento deportivo: Percepción de la comunidad de acogida. Journal of Sports Economics & Management, 5(1), 17-36.

Parra, D., Calabuig, F., Añó, V., Ayora, D., & Núñez-Pomar, J. M. (2014). El impacto de un evento deportivo mediano: percepción de los residentes de la comunidad de acogida. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26, 88-93.

Parra, D., Elasri, A. E., Triadó, X., & Aparicio, P. (2016). Análisis de la relación entre los beneficios y los costes percibidos y la satisfacción del residente con la celebración de un evento deportivo: efecto mediador del valor percibido. Revista de psicología del deporte, 25(1), 59-63.

Parra, D., González, R. J., Añó, V., & Ayora, D. (2016). Percepción de los visitantes sobre el impacto social y sus intenciones con respecto a la celebración de un evento deportivo de pequeña escala. Revista de Psicología del Deporte, 25(3), 93-96.

Prayag, G., Hosany, S., Nunkoo, R., & Alders, T. (2013). London residents’ support for the 2012 Olympic Games: The mediating effect of overall attitude. Tourism Management, 36, 629-640. doi: 10.1016/j.tourman.2012.08.003.

Ritchie, W. B., Shipway, R., & Cleeve, B. (2009). Resident perceptions of mega-sporting events: A non-host city perspective of the 2012 London Olympic Games. Journal of Sport, & Tourism, 14(2-3), 143-167. doi: http://dx.doi.org/10.1080/14775080902965108

Sánchez-Sáez, J. A. (2017). Percepción de la responsabilidad social corporativa de los stakeholders en eventos deportivos: la ruta de las fortalezas (Tesis doctoral). Universidad Católica de Murcia, Murcia, España.

Sánchez, P., Barajas, A., & Alén, M. (2013). Los eventos deportivos como herramienta de promoción turística: Propuestas para el rally de Ourense y su entorno. Revista de Análisis Turístico, 16, 59-69.

Sarmento, J. P., Pinto, A., Figueiredo, C. A., & Pedroso, C. A. M. Q. (2011). O evento desportivo: Etapas, fases e operações. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, 1(2), 78-96.

Sarmento, J., Pinto, A., Costa, C., & Silva, C. (2011). O evento desportivo como factor de desenvolvimento. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, 1(1), 1-14.

Taks, M. (2013). Social sustainability of non-mega sport events in a global world. European Journal for Sport and Society, 10(2), 121-141.

Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Badalona: Paidotribo.

VanWynsberghe, R., Derom, I., & Maurer, E. (2012). Social leveraging of the 2010 Olympic Games: ‘Sustainability’ in a City of Vancouver initiative. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure & Events, 4(2), 185–205. doi:10.1080/19407963.2012.662618

Veltri, F. R., Miller, J. J., & Harris, A. (2009). Club sport national tournament: Economic impact of a small event on a mid-size community. Recreational Sports Journal, 33(2), 119-128. doi: http://dx.doi.org/10.1123/rsj.33.2.119

Zhou, J. Y. (2010). Resident perceptions toward the impacts of the Macao Grand Prix. Journal of Convention & Event Tourism, 11(2), 138-153. doi:10.1080/15470148.2010.485179

Zimbalist, A. (2010). ¿Merece la pena? Finanzas & Desarrollo, 47, 8-11


Refbacks

  • There are currently no refbacks.